kroniskt

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2013

Tacksam för varje dag

Av Jenni Persson - 18 oktober 2013 21:07

 


Det är snart 2 år sedan som jag fick diagnosen ME/CFS. Många är dagarna som jag inte kunde komma upp ur soffan eller sängen. När jag inte kunde äta pga av smärtor eller när jag fick ligga ner i duschen för att kunna tvätta mig. Jag minns framför allt rädslan. Rädslan för att jag inte förstod. Jag förstod inte vad som var fel på mig och det gjorde inte sjukvården heller. Ett tag klassades jag som deprimerad och att jag var utbränd. Dagen då jag fick min diagnos var faktiskt lite av en lättnad. Nu visste jag vad det var som var fel. Oavsett att jag måste leva med detta så vet jag vad som händer i min kropp och det gör det mycket lättare att hantera.


Jag mår fortfarande dåligt. Vissa dagar mer och vissa dagar mindre. Min kropp är alltid väldigt trött men jag har fått livsgnistan tillbaka. För ett år sedan hade jag inte den. Nu har jag kunnat börja jobba. Visserligen bara 2 timmar om dagen men det är så värdefullt för mig. Jag är tröttare pga detta men samtidigt så har jag fått tillbaka så mycket mer glädje. För någon som aldrig har varit sjuk så förstår jag att det är svårt att förstå. Men har man varit bunden i hemmet under så lång tid så är det helt underbart att kunna komma ut några timmar och få träffa människor.


Min oro är givetvis att jag ska bli sämre igen. Vintern är ingen snäll tid för oss med denna sjukdom. Samtidigt kan man inte ta ut något i förskott. Jag väljer att försöka vara tacksam för varje dag som jag kan gå till jobbet. Tacksam för varje dag som jag får uppleva i detta tillstånd. Morgondagen vet jag inget om. 


  


Vill inte att denna blogg ska fokuseras så mycket på min ME men ibland behöver saker belysas. Till dig som läser detta så vill jag bara sprida någon slags tacksamhet över det liv som du lever. Ta vara på dagarna. Lev NU. I morgon vet vi ingenting om.






 
 
Tommy

Tommy

22 oktober 2013 20:27

SV: Tack ska du ha .. Det värmer verkligen!

Tack för ett bra inlägg, det får mig att fundera massor och just nu är tankarna och faktiskt oron ett stort faktum. I går och i dag känns det så hopplöst och att tankarna om att jag inte kommer få hjälp och få veta vad som gör att jag har sådan värk.

http://tommytott.se

Jenni Persson

23 oktober 2013 16:14

Vet hur tankarna går. Vi får ta en dag i taget och hoppas att allt blir bra tillslut. Kram

 
Tommy

Tommy

28 oktober 2013 09:11

SV: Så är det ibland!

Vila och hoppas du har orken att uppdatera snart igen!

http://tommytott.se

 
Ingen bild

Lisa

4 november 2013 08:41

Kramar

Jenni Persson

22 november 2013 15:36

Kram tillbaka

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenni Persson - 15 januari 2014 18:53

Älskar matlagning när man kan göra allt i en form. Bara att ösa i diverse ingredienser och sedan in i ugnen.   1 kyckling salt o peppar olivolja att steka i 1 dl kalamataoliver 5 vitlöksklyftor 20 salviablad eller fler 2 dl vitt vin ...

Av Jenni Persson - 15 januari 2014 18:28

Jag älskar guacamole. Skulle kunna leva på denna avokadoröra :-) Detta recept är riktigt bra och enkelt.   3 mogna avokados 1 rödlök 1-2 tomater 2-3 msk cream fraiche 2 vitlöksklyftor salt vitpeppar   Mixa avokadon relativt slät. ...

Av Jenni Persson - 15 januari 2014 18:18

Denna chili blev vi bjudna på av svågern och hans sambo i somras. Den bästa chilin som jag någonsin har ätit. Den innehåller mycket ingredienser och den tar lång tid att göra....men tro mig när jag säger att den är mer än värd detta.   8 portione...

Av Jenni Persson - 14 januari 2014 18:13

Detta recept fick min sambo av en kollega. Väldigt mumsigt :-)   4 portioner   600 gr kycklingfilé rapsolja smör 3 st vitlöksklyftor 200 gr parmesanost 3 dl grädde salt, peppar, örtsalt   basmatiris till servering och en salla...

Av Jenni Persson - 14 januari 2014 18:05

Nu har jag (äntligen) kommit på att jag kan göra ett receptregister i denna blogg :-) Bättre sent än aldrig ;-) Detta är kanonbra av två anledningar. Dels kan ni som vill gå in i kategorier och leta efter recept, dels kan jag äntligen minska den enor...

Ovido - Quiz & Flashcards