kroniskt

Direktlänk till inlägg 10 december 2013

Det blir en jul trots allt

Av Jenni Persson - 10 december 2013 20:40

Den sista tiden har varit tung här hemma. Sjuka i förkylningar och grym hosta. Farmors begravning. Listan kan göras lång men resultatet slutar i det samma....ingen energi alls!


Jag har alltid älskat julen men detta år har det mest känts betungande. Nu har dock energin börjat återkomma så hemmet har äntligen börjat få lite julkänsla. Min älskade sambo har kört "all in" och pyntat så det står härliga till. Här kommer lite bildbevis på hans kreativitet.


     


Även jag har bidragit lite


     


I detta hem dricks det dåligt med dyra viner. Däremot är vi finsmakare när det kommer till julmust. 


 


Årgångsmust! Fint ska det vara ;-)


Vintern kom till våra lilla stad förra veckan


 


Tyvärr regnar allt bort nu...men det var vackert så länge det varade.


 


I går bakade vi pepparkakor. Barnen höll ut i 10 minuter sedan stod jag själv och fick göra klart :-)


 


Passade även på att göra den årliga kamikaziebrowniesen. Här kommer receptet om du vill testa



375 gr smör

375 gr bra mörk choklad

6 ägg

4 dl socker

1 msk vaniljsocker

4 dl mjöl

1 tsk salt

250 gr vit grovt hackad choklad (finns även små "knappar" att köpa så slipper du hacka)


sätt på ugnen på 180 grader


Smält smör tillsammans med den mörka chokladen på låg värme.

Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker. Låt chokladblandningen svalna något och vispa sedan ner detta i äggen. Rör ner mjöl och salt. Blanda till sist ner den hackade vita chokladen. Häll i en form. Ca 40 * 40 cm. Klä formen med bakplåtspapper så kan du lätt ta ur den.


Grädda i ca 25 minuter. Du ser när den är klar, då är det översta skiktet ljusbrunt och "krackelerat". Skiktet under ska vara mörkbrunt och lite "fudgeaktigt"


Denna kaka görs bara 1 gång varje jul. Den är ju allt annat än nyttig men ack så smarrig!


 


Dagens insats blev vit chokladfudge. Lovar att den smälte i munnen. 


Recept kommer här


  • 1⁄2 dl strösocker
  • 1⁄2 dl vispgrädde
  • 1 dl vit sirap
  • 1⁄2 tsk salt
  • 50 g Smör
  • 100 g vit choklad

Blanda socker, grädde, sirap och salt i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och koka utan lock 15-20 min tills smeten klarar kulprovet eller tills temperaturen är 122°. Tiden varierar beroende på hur stor kastrull man har. Rör i smeten ganska ofta. Ta kastrullen från värmen och låt smeten svalna något. Skär smöret i tärningar och hacka chokladen fint. Häll smeten i en form, ca 15x20 cm. Låt svalna. Skär i bitar.

 

Nu blir det soffan och seriöst slöande.

 

Ha en skön vecka


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenni Persson - 15 januari 2014 18:53

Älskar matlagning när man kan göra allt i en form. Bara att ösa i diverse ingredienser och sedan in i ugnen.   1 kyckling salt o peppar olivolja att steka i 1 dl kalamataoliver 5 vitlöksklyftor 20 salviablad eller fler 2 dl vitt vin ...

Av Jenni Persson - 15 januari 2014 18:28

Jag älskar guacamole. Skulle kunna leva på denna avokadoröra :-) Detta recept är riktigt bra och enkelt.   3 mogna avokados 1 rödlök 1-2 tomater 2-3 msk cream fraiche 2 vitlöksklyftor salt vitpeppar   Mixa avokadon relativt slät. ...

Av Jenni Persson - 15 januari 2014 18:18

Denna chili blev vi bjudna på av svågern och hans sambo i somras. Den bästa chilin som jag någonsin har ätit. Den innehåller mycket ingredienser och den tar lång tid att göra....men tro mig när jag säger att den är mer än värd detta.   8 portione...

Av Jenni Persson - 14 januari 2014 18:13

Detta recept fick min sambo av en kollega. Väldigt mumsigt :-)   4 portioner   600 gr kycklingfilé rapsolja smör 3 st vitlöksklyftor 200 gr parmesanost 3 dl grädde salt, peppar, örtsalt   basmatiris till servering och en salla...

Av Jenni Persson - 14 januari 2014 18:05

Nu har jag (äntligen) kommit på att jag kan göra ett receptregister i denna blogg :-) Bättre sent än aldrig ;-) Detta är kanonbra av två anledningar. Dels kan ni som vill gå in i kategorier och leta efter recept, dels kan jag äntligen minska den enor...

Ovido - Quiz & Flashcards