kroniskt

Direktlänk till inlägg 25 november 2013

En helt vanlig måndag med en lingonkaka

Av Jenni Persson - 25 november 2013 14:51

Har tillbringat min förmiddag på jobbet som vanligt. Jag börjar så smått att vänja mig och komma in i rutiner och det är så skönt. Mitt arbete är alldeles fantastiskt roligt och variationsrikt. Jag träffar allt i från barn till pensionärer. Sjuka och friska. Kyrkan gör ett enormt arbete i det tysta. Om ni alla visste så mycket de gör för människor. Allt görs med ett stort hjärta och engagemang. Men aldrig att de tar åt sig någon ära eller slår sig för bröstet och skryter om sin hjälpsamhet. Nej...allt kommer genuint och med stor kärlek för sina medmänniskor. Jag hade önskat att fler förstod hur mycket som görs i det tysta.

Blev sugen på att baka något när jag kom hem så jag slängde ihop en lingonkaka. Har ju hela frysen full med lingon sedan min maniska lingonplockarperiod :-)

 


Här kommer receptet om någon är sugen.


  • 1 ägg
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 150 g smör
  • smält och avsvalnat
  • 4 1/2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 1/2 dl lingonsylt
  • Strössel:
  • 1 1/2 dl havregryn
  • 1/2 dl hasselnötter
  • 1 dl ljust muscovadosocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 50 g smör

Ugn: 200 C
Vispa ägg och strösocker pösigt. Rör ner det avsvalnade smöret.
Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner i smeten. 
Tryck ut smeten i smord eller bakplåtspappersklädd rektangulär bakform, 20 x 30 cm. 
Bred lingonsylten över kakdegen.
Mixa havregryn, hasselnötter, muscovadosocker, vaniljsocker och smör till smulor i matberedaren med kniven monterad. Strö strösslet över lingonsylten.
Grädda kakan i mitten av ugnen, ca 25 minuter. Låt kakan kallna innan den skärs i bitar.

 

 

När jag är inne på detta husliga göra så har jag även påbörjat en halsduk till min syster.

 

 

 

Den är ju som sagt nyss påbörjad så det ser lite fjuttigt och ojämt ut men det ska nog bli en halsduk av detta ska ni se :-) Har en plan på att göra den randig i grått och svart.

 

Hoppas alla har en fin måndag!


 
 
Ingen bild

kenna

25 november 2013 15:58

Kakan ser rysligt god ut Jenni!

Jenni Persson

27 november 2013 07:29

Tack :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenni Persson - 15 januari 2014 18:53

Älskar matlagning när man kan göra allt i en form. Bara att ösa i diverse ingredienser och sedan in i ugnen.   1 kyckling salt o peppar olivolja att steka i 1 dl kalamataoliver 5 vitlöksklyftor 20 salviablad eller fler 2 dl vitt vin ...

Av Jenni Persson - 15 januari 2014 18:28

Jag älskar guacamole. Skulle kunna leva på denna avokadoröra :-) Detta recept är riktigt bra och enkelt.   3 mogna avokados 1 rödlök 1-2 tomater 2-3 msk cream fraiche 2 vitlöksklyftor salt vitpeppar   Mixa avokadon relativt slät. ...

Av Jenni Persson - 15 januari 2014 18:18

Denna chili blev vi bjudna på av svågern och hans sambo i somras. Den bästa chilin som jag någonsin har ätit. Den innehåller mycket ingredienser och den tar lång tid att göra....men tro mig när jag säger att den är mer än värd detta.   8 portione...

Av Jenni Persson - 14 januari 2014 18:13

Detta recept fick min sambo av en kollega. Väldigt mumsigt :-)   4 portioner   600 gr kycklingfilé rapsolja smör 3 st vitlöksklyftor 200 gr parmesanost 3 dl grädde salt, peppar, örtsalt   basmatiris till servering och en salla...

Av Jenni Persson - 14 januari 2014 18:05

Nu har jag (äntligen) kommit på att jag kan göra ett receptregister i denna blogg :-) Bättre sent än aldrig ;-) Detta är kanonbra av två anledningar. Dels kan ni som vill gå in i kategorier och leta efter recept, dels kan jag äntligen minska den enor...

Ovido - Quiz & Flashcards